Railtoerweekend

Duitsland, Eifel

Beste mensen,
het gaat er weer aankomen het Railtoerweekend. We zijn al aardig op weg en ik geef hier even een kleine update over hoe en wat het afgelopen jaar gebracht heeft, het heeft wel moeite gekost dit keer.

Vorig jaar juli hebben we contact opgenomen met hotel Sallersee, waar we al 2 keer eerder zijn geweest en waar het verblijf geweldig was. De datums afgesproken voor het jaar 2014 en ze zouden het hele hotel voor ons vrijhouden. (perfect). In oktober nog een keer contact gehad met het hotel en er werd mij gegarandeerd dat alles volgens de afspraken zouden lopen.  In de loop naar het einde van het jaar zoeken Peter en ik het hotel altijd even op om alle afspraken nog even door te nemen. Ik dus proberen om in contact te komen en dat lukte niet meer, op geen manier. Niet met de mail en ook niet met de telefoon. (rookseinen niet geprobeerd).  Normaal gesproken zouden we al  geld overgemaakt hebben naar het hotel want we hebben goede ervaringen met hun. Omdat er geen reactie uit Freren kwam heb ik maar het vvv opgebeld daar en kreeg te horen dat het desbetreffende hotel al sinds juli (en in oktober werd nog bevestigt dat alles OK was) failliet was.

K#t…. dus nu op zoek naar een ander hotel voor een man of 80/90 voor het hemelvaartsweekend, leuke opgave. Ik moet eerlijk bekennen dat het de week voor kerst pas rond is gekomen en we hebben het  er serieus over gehad om het voor dit jaar te cancelen.  Eddy kwam met het idee om het eens te proberen in Bitburg in de Eifel, dus gaan we die kant nu op.

Het is Hotel Eifelstern in Bitburg geworden, we hebben er goede afspraken kunnen maken. Onze onderhandelingpositie was natuurlijk weg en de sponsoring loopt terug dus voor de zaterdag hadden we niet zo’n budget meer dat we iets konden ondernemen met een groep, dus dit wordt een vrij besteedbare dag. Wel nemen we wat Oudhollandse spellen mee waar we ons zeker mee kunnen vermaken en de omgeving is natuurlijk heel mooi om daar op eigen gelegenheid een mooie tocht te maken. De routes zijn voorgereden al hadden we op de terugweg veel pech doordat veel wegen rond de route die we gemaakt hadden opengebroken waren en België kennende in de paar maanden die ons nog resten beslist niet op orde komen, dus hebben we de terugroute nog moeten veranderen en voor de lunch op zondag een adres genomen waar we al vaker zijn geweest.

Al met al een bewogen tijd geweest maar we hebben het gered!!!!  ’T Giet oan.

Inmiddels is het motorweekend weer geweest, jammer want Peter en ik kunnen weer helemaal overnieuw beginnen. Het is een mooi weekend geweest met op de vrijdag een paar spatjes nattigheid, je kan het niet eens regen noemen. Zoals met vele motorweekenden al gebruikelijk is hebben ongeveer de helft van de deelnemeres zich al verzameld bij Hotel Waalwijk, een goed hotel aan de Burgemeester van Klokkenlaan. Hier wordt op de donderdagavond al vaak een klein feestje gevierd en natuurlijk druppeld iedereen langzaam binnen en krijgt het hele gebeuren een reuni achtig sfeertje.

Vrijdagmorgen de briefing om 08.00 uur (dit is echt nodig want er zijn 16 nieuwe mensen mee). Om half negen op de motoren gestapt en op pad gegaan. Alles liep voorspoedig en het weer hielp hierin ook goed mee. De groepen moeten zich natuurlijk eerst nog een beetje voegen, maar na een half uurtje rijden voelt het voor de meesten toch al wel goed en veilig om zo te rijden. na ongeveer 110 km de eerste blikjespauze, dit was wat ver want normaal is het al na 70 km rijden. De totale lengte van het traject is 330 km dus hebben we hiervoor gekozen. Ook zijn we na het blikje over de snelweg gaan rijden omdat het rijden door Verviers en omgeving een drama is en op deze manier vangen we twee vliegen in een klap. Het schiet goed op en we mijden de vreselijke steden. Net voor de lunch in Spa nog getankt zodat we voor de middag weer vol zitten. Het eten bij La Geronstere was goed en zeker een plek om te onthouden.

Na de lunch hebben we alleen nog maar kleine weggetjes gehad, door de bossen, over heuvels, hairpins en prachtige uitzichten wisselden elkaar af. Het was een genot om zo te rijden.

Om een uur of 18.00 uur kwamen we aan bij het hotel waar we welkom geheten werden met een drankje en meteen de uitgifte van de sleutels werd hier gedaan. Iedereen zijn spullen naar de hotelkamer gebracht en het natte genieten begon. Lekker aan het bier, wijn en fris, hier en daar een koppie koffie en gezellig babbelen. Toen de zon weg was werd het echt een beetje kouder en uiteindelijk te koud om buiten te blijven, dus zijn we binnen maar verder gegaan. Hier was het flink druk en zodoende een beetje benauwd. Om een uur of 23.00 ging de frituur aan bij de bus en de broodjes kroket en frikandellen werden weer weggesmikkeld. Na nog een uurtje bij de bus zijn de meesten wel naar de kamer gegaan, het was mooi geweest en heel gezellig.

Zaterdag
Vandaag zijn er meerdere groepjes gevormd die zijn gaan toeren, het is prachtig weer. Een groep van een man of 40 heeft besloten om Bitburg in te gaan en een paar uurtjes op terrasjes te bivakkeren. We staan met z'n allen bij de bushalte te wachten totdat er een op het idee komt om op de dienstregeling te kijken en begint te begrijpen dat de enige bus van de ochtend al voorbij het hotel gegaan is, een uurtje geleden. Rudy heeft zichzelf opgeworpen om ons allemaal naar Bitburg te brengen met onze eigen bus, omdat we maar met 8 personen per keer mogen rijden is Rudy 3 x heen en weer gereden voordat we alle 40 over waren gebracht. Na de koffie en ijs zijn we gezellig met groepjes aan het nuttigen van drankjes begonnen en hebben zo de dag doorgebracht in Bitburg, om een uur of 16.00 allemaal weer terug naar het hotel om daar de dag voort te zetten met de spellen die we meegenomen hadden en lekker babbelen op het terras bij het hotel. De groepen die aan het rijden waren kwamen ook allemaal zo'n beetje weer terug en tot onze verbazing waren Albert Kleine en Jannie ook aangekomen, die waren onderweg met hun camper op vakantie naar het zuiden. Ze zijn die avond bij ons gebleven en wij vonden het fijn om hun weer te zien. De gehele avond bleef het terras voor ons open en er werd gegrilled en na het grillen werd het vuurtje door Jeroen goed op peil gehouden, heerlijk warm. Om een uur of 23.00 ging de frituur weer aan en stonden we weer met een hele bos mensen om de bus heen om een "vette bek"  te halen, goh wat kan dat lekker zijn na al dat nat. We hebben een geweldige gezellige dag met heel mooi weer gehad.