Railtoerweekend

Noorwegen

Mede mogelijk gemaakt door Bureau Brit Scan (link bij leuke linkjes: op maat reizen)

Skaga Hotel Hirtshals:
Het Skaga Hotel biedt u uitstekende recreatiemogelijkheden met een zwembad, sauna, spa-zwembad en een fitnessruimte. U bevindt zich hier niet ver van de snelweg E39 en op amper 500 meter van de veerhaven. De gezellige lounge van het Skaga is heerlijk om even bij te praten. U verblijft hier in comfortabele hotelkamers met eigen badkamers. Ze zijn gastvrij en groot. Bij de prijs is ook het ontbijt inbegrepen. Dit is maandag t/m zaterdag beschikbaar van 7.00 tot 10.00 uur; op zondag van 8.00 tot 10.30 uur. Het restaurant Panorama is elke avond open en serveert à-la-cartegerechten, dagschotels en een kindermenu. Let op, tijdens Kerstmis en rond Oud & Nieuw is het restaurant gesloten. U kunt wel bij de receptie koude snacks en sandwiches bestellen. Hotel Skaga is ook geschikt voor kleine of grote conferenties, tot maximaal 300 deelnemers. Het hotel beschikt over alle moderne hulpmiddelen en faciliteiten voor bij een conferentie.

Skaga hotel Hirtshals

Maritim Hotel Flekkefjord:
Hotels Flekkefjord: Maritim Fjordhotell is een modern hotel met het bedrijfsleven en conferentie faciliteiten. Er zijn ook veel activiteiten en bezienswaardigheden bezoeken, dat kan worden geregeld, en de stad met zijn pittoreske architectuur is een attractie op zich. Het hotel beschikt over vele kamers met uitzicht over het kanaal en de activiteit op hotel kade. Bovenste verdieping kamers die uitkijken op de gracht hebben allemaal een balkon.

Maritiem Hotel Flekkefjord

Rica Hotel Stavanger:

Hordaheimen Hotel Bergen:
Best Western Hotell Hordaheimen ligt in hartje Bergen, op loopafstand van Bryggen, de berg Floyen en de beroemde vismarkt. In Best Western Hordaheimen kunt u kiezen voor de superior kamers voor extra comfort. Het beddengoed en meubilair zijn van de welbekende Noorse beddenfabrikant Ekornes en alle kamers zijn voorzien van internet. Het restaurant (met drankvergunning) van Hordaheimen, Kaffistova, serveert traditionele Noorse gerechten en heeft een internationaal à-la-cartemenu. Kaffistova is geopend van zondag tot vrijdag tussen 11.00 tot 19.00 uur. Op zaterdag is het restaurant gesloten. Best Western Hotell Hordaheimen ligt aan de haven, op slechts 100 meter van de snelle bootverbindingen naar Stavanger of Sognefjord. Het trein- en busstation vindt u op 15 minuten lopen van het hotel. Luchthaven Bergen Flesland is op 24 kilometer afstand te vinden.

Hordaheimen Hotel Bergen

Bardola Hotel Geilo:
Uitstekend traditioneel berghotel met typisch Noorse inrichting. Bardøla staat bekend om zijn uitgebreide aanbod van faciliteiten, een uitstekende service en een persoonlijke atmosfeer. Maar ook het eten staat hoog in het vaandel. De keuken serveert heerlijke gerechten van verse en lokale ingredienten. Zelfs het brood komt uit eigen bakkerij! Voor de kinderen worden er dagelijks leuke activiteiten georganiseerd, zoals schaatsen of een 'treasure hunt' door het bos. U zal bijna vergeten dat u in Geilo ook fantastisch kunt skien. ‘s Ochtends neemt u de skibus naar de pistes en ‘s avonds skiet u tot aan de deur van uw hotel.

Bardola Hotel Geilo

Tyrifjord Hotell:
Op slechts 60 minuten van Oslo en 20 minuten van Hønefoss, prachtig gelegen aan de oevers van het meer Tyrifjord, vindt u Tyrifjord Hotell. Geniet van een spectaculair uitzicht over het meer en de omliggende bergen. Het kleine, onafhankelijk Tyrifjord Hotell is gezegend met fantastische mogelijkheden om te wandelen en zo de dramatische Noorse landschappen te ontdekken. Het biedt hoogwaardige accommodatie. Het hotel is ook uitstekend geschikt voor een tussenstop als u op u reis bent naar Oost- of West-Noorwegen of bij een bezoek aan de fjorden, Flåm en Bergen. Het outdoor à la carte restaurant in Tyrifjord is een perfecte manier om te genieten van heerlijk eten en genieten van de adembenemende uitzichten.

Tyrifjord Hotel

Ga eens op internet kijken bij deze hotels. Daarna op de boot terug van Oslo naar Kiel

colorline boot

Dan volgen nu de verslagen van de rijdagen en onderaan de foto's:

Reis naar Flensburg:
De dag is begonnen, ik kan niet meer slapen 04.00 uur nog een kleine 2 uur en dan op de motor. Ik ga nog maar even een bakkie koffie zetten. Het weer ziet er goed uit, lekker droog en windstil.

Eindelijk dan op pad om vier uur wakker en niet meer slapen kunnen, we zijn met 12 mensen verzameld bij de Esso in Purmerend , daar hebben Peter en Els ons opgepikt en daarvandaan om 7.15 uur weggereden naar Wieringerwerf, daar stonden ze al op ons te wachten. Die meegenomen, Karin in de auto en Euph op de motor. Onderweg zijn we gestopt even na Groningen, het was een lange dag rijden, veel kilometers linksom Hamburg, nog een maaltijd genoten tussen Oldenburg en Bremen. Braatwurst en frites.

Om 17.00 uur aangekomen in hotel zum Norden in Jagel, ongeveer 40 kilometer voor Flensburg, onze groep kwam als eerste aan, daarna druppelde er nog 6 personen binnen. Het was meteen weer feest aan de buitentafel, een reunie kan je wel zeggen.

Nu is het 20.30 uur, en er wordt al gezegd dat we vroeg naar bed gaan, we zullen wel zien hoe het loopt. Het is mooi gezellig. Morgen gaan we weer verder, de sfeer is fantastisch. Morgen treffen we de andere mensen in Hirtshals, ik ben benieuwd.
Tot morgen groet Teun.

Flensburg naar Hirtshals:
Weer om 6.00 uur wakker, Ronald ook dus ik had wel aanspraak zo s'morgens vroeg het duurde niet lang voordat er iemand kwam en al snel werd de groep die buiten stond groter en de gezelligheid was er weer. Het hotelpersoneel heeft gisteren wat geld uit de pot gejat door verschillende keren hetzelfde drankje af te rekenen, dus kleine probleempjes hadden ze met ons. Ik heb de indruk dat ze het wel begrepen. Vanavond weer een stukkie. Het weer was geweldig vandaag, toch weer een lange dag want we zijn vaak gestopt, toen we in het hotel aankwamen ontmoetten we de anderen die al in het Skaga aanwezig waren, er moeten er nu nog een paar komen het is nu kwart voor acht en we moeten zo aan tafel.

Vanavond laat komt er nog een beetje. Inmiddels hebben we heerlijk gegeten.

Els schrijft nu ook nog een stukkie:
Vandaag hebben we een heerlijke dag gehad. Vanmorgen zat de stemming er al erg vroeg in. Het was dan ook prachtig weer. Het was niet een erg lange rit , maar voor ons gevoel deden we er uren over. Maar hartstikke gezellig. Ook vanavond met het eten zat de stemming er goed in. Ik weet niet of het kwam door de drankjes vooraf ( allemaal cola), maar op de een of andere manier gebeurde er van alles mee. Ronald die vroeg naar zijn bed ging (tijdens het eten), maar ook de anderen waren gezellig uitbundig (cola?). Het eten was voortreffelijk. Ook de zonsondergang was prachtig om te zien. Ook iedereen die vandaag gearriveerd zijn, zijn meteen in de mood. We hebben ook de toekomst van het motorweekend leren kennen. Het resultaat wat Friso en Anita er van gemaakt hebben. Een prachtig kind en wordt al helemaal opgenomen in onze club. We zitten nu nog gezellig na te kletsen en een ieder gaat zijn weg. vanaf een fris, maar gezellig hotel heel veel liefs.

Els

Hirtshals naar Flekkefjord:

Wederom geweldig weer, een hele gezellige tocht op de boot, en een hele mooie rit, een van de mooiste ritten tot nu toe, nu schrijft Els nog een stukje.

Dag lieve mensen,
Opnieuw mooi weer en een geweldige start.  We zijn rond 10.00 vertrokken en waren mooi op tijd bij de boot.  alles ging perfect. Motoren allemaal vastgezet, tussen de vrachtwagens, helemaal geweldig. Iedereen genoot van het mooie weer.   Er weer vanaf was erg lastig, maar ging gelukkig ook goed.   daarna door het mooie Noorwegen naar ons hotel. Het begon al aardig te wennen aan het bochten en aan het water. Een prachtige natuur. Ook het hotel is weer prima geregeld. Iedereen gaat nu zijn gangetje. Lekker het dorp in, wandelen of gewoon lekker ouwe-hoeren. Zoals jullie begrijpen genieten wij allemaal volop. Van elkaar, natuur en de gezelligheid.

Groetjes Els

Vandaag om 6.45 wakker, we beginnen uit te slapen. Het is prachtig weer blauwe lucht en een zonnetje, over een paar uurtjes de boot naar Kristiansand in Noorwegen. Gisteren ook weer een gezellige avond gehad en geweldig eten, een goed hotel. Vanavond ga ik verder (als ik internet kan krijgen in het volgende hotel).

Groeten en een fijne zondag, Teun.

Flekkefjord naar Stavanger:
Ik had geen fut meer om iets te schrijven deze dag, misschien Els,: Nou ik wel hoor. Wat opnieuw een prachtige dag. Maar hier en daar zijn we wat bedrogen. De groep van Eddy zou naar de preekstoel gaan, maar helaas zoals zo vaak gebeurt. Vanaf de preekstoel werd niet helemaal de waarheid verteld. Gelukkig deden de prachtige watervallen dat wel. Het was een hele klim, maar je had dan ook wat. De fotos bewijzen het. En we krijgen nu ineens een heel ander probleem, bijna niemand heeft zonnebrand of aftersun mee. Wel dikke truien.  Het hotel was een beetje zoeken, maar het was ook zo nieuw, dat sommige kamers nog niet gebruikt waren. In dit hotel hadden we zo een vliegtuig kunnen pakken naar huis. Helaas het is te mooi weer om weg te gaan. Al met al een geweldige dag. Tot morgen

Stavanger naar Bergen:
Ik (Teun) heb de fotootjes geplaatst en Els schrijft nog een stukkie, dat kan ze veul beter dan ik.

Nou, wat een compliment he, maar het is eigenlijk gewoon dat ik ook wat moet doen. Nou hier komt het dan.

Vanmorgen zat niet iedereen fris aan het ontbijt. Gelukkig was iedereen wel op tijd klaar. De parkeerplaats was nog niet helemaal af, de motoren waren hier en daar wat weggezakt. niet ernstig omgevallen, maar 1 had een beetje schade. Even wat poetsen en het ging wat beter. Dan eindelijk op pad. Het is erg druk om uit de stad te komen. Dus we waren blij dat de begeleiding alles weer op pakte. Het is ook een hele grote groep. Maar het wordt bijna eentonig, maar het is opnieuw een prachtige route. Ook de oversteken waren geweldig. En het is helemaal goed gegaan. Eind van de middag komen we allemaal met een verbrand hoofd weer over. Het laatste stukkie naar het hotel was een beetje trikkie, maar we hebben het allemaal weer gehaald. Dik tevreden over het weer, zelfs komen er sommige klachten over dat het te warm is. Gelukkig kunnen we dit niet regelen en hebben daardoor hier heel veel plezier met elkaar. De sfeer is uiterst gezellig en helemaal te gek Nou wij gaan nog even Bergen in en gaan op zoek naar een (goedkoop) café.

Tot morgen Liefs en veel zon tot morgen

Rustdag in Bergen:
Vandaag met de boot een fjort vanaf Bergen naar Flam om daar de trein te pikken, gisteren nog een vertelling zeg.

Om een uur of twaalf in de nacht kwam ons ploegje bij het hotel aan. Ik was natuurlijk nog iets vergeten uit mijn motor te halen die geparkeerd staat in een parkeergarage ongeveer 300 meter verderop.

Ik op pad om dit op te halen, bij de parkeergarage aangekomen bemerkte ik dat ik mijn sleutels van mijn motor vergeten was, verdikke, dus ik terug om die uit mijn kamer te halen.

Met mijn sleutels in mijn zak toog ik weer op weg naar de parkeergarage, onze motor staat op de onderste verdieping, met de lift dus 4 etages down. De tas uit mijn motor gehaald en weer met de lift omhoog. En naar de uitgang toen ik weer buiten stond bedacht ik mij dat ik het spel jenga nog in mijn topkoffer op de motor had liggen, ik dacht dat haal ik nog wel even want ik ben hier nu toch.

Dus ik weer met de lift naar beneden, toen de lift beneden was gingen de deuren niet open, ik hoorde een gong en de lift ging weer omhoog nu naar de negende verdieping, shit, de lift deed het niet meer en ik moest de trap nemen helemaal naar beneden. Ik heb het spel uit mijn koffer gehaald en ging weer op weg naar de lift. Daar stond ik voor de deur en ik dacht, ik probeer het weer dus ik drukte op de knop. De lift kwam, ik erin en drukte op de knop van de 4e en de deuren gingen dicht ik had mazzel, dacht ik, want ik eindigde weer op de negende en moest weer lopen naar de begane grond. Dus even iets halen eindigde in een loopje van anderhalf uur want ik kwam weer om half twee in het hotel, ik had overigens wel alles mee waarvoor ik op pad was gegaan. Heb ik weer.

Vanmorgen op pad met de boot vanuit Bergen om door de Sognefjorden te varen, een onvergetelijke trip van s'morgens 8.00 uur tot s'middags 13.30 aankomst en dan 250 kilometer gevaren. Het was heel gezellig en heel erg mooi, toen we in flam aankwamen stond de trein naar Myrdall te wachten. De rit daarnaartoe was sprookjesachtig, zo'n mooie treinrit heb ik nog nooit gehad al heb ik wel vaker in de trein gezeten.

Vanuit Myrdall gaan we nu met de trein naar Bergen, een rit van ongeveer 2 uur. De omgeving is hier nunook heel indrukwekkend al zijn de meesten nu wel een beetje ballorig aan het worden.

Er wordt veel gelachen en gekkigheid verteld ook de kinderliedjes komen voorbij, kortom men verveelt zich niet.

Dag luitjes,

Zoals Teun al schreef was het weer een prachtige dag. De boottocht was geweldig, wel veel wind, maar opnieuw mooi weer. De natuur is steeds veranderlijk. Hoge bergen, ruig en heel veel kerstbomen. Wij zijn ook een plaatselijke bekendheid geworden, want de t.v.ploeg van de noorse televisie was aanwezig. Een aantal mee gesproken en gefilmd. Wat een water verplaatsing hadden de waterjets van de snelle boot. Nu zitten we in de trein naar Bergen en iedereen wordt wat slaperig. Marco heeft ons allemaal wat gegund. Een aantal loopt te snotteren, hoesten en te niezen. De foto's vertellen de rest.

Zuster “Clivia”moet af en toe haar ronde doen. Met alle hulpmiddelen komen we een heel eind. We zijn ook erg blij dat het thuisfront onze verhalen leest, zodat we al heel veel met jullie kunnen delen en jullie kunnen beleven wat mij meemaken. En vooral kunnen zien hoe mooi het weer is we hebben.

We komen zo aan in Bergen dus morgen lezen jullie weer de rest. Morgen gaan we weer toeren op de motor en hopen we dat alle motoren in 1 keer starten en niet zoals die ene dag, dat na iedere stop elke keer een verrassing was welke motor moeite had om te starten en zelfs 1 van de berg af moest om te starten. Maar uiteindelijk kregen we alles weer aan de praat en dus tot nu toe geen problemen.

Tot morgen
Els

Bergen naar Geilo:

Geilo naar Vikersund:
Hallo,luitjes

weer ff berichtje uit het mooie noorwegen
Vandaag erg veel mazzel met het weer....We begonnen in Geilo met een zeeeer bewolkte dag, maar hoe dieper we richting het dal, hoe mooier het weer werd. Na een rit met een aantal tussenstops, kwamen we rond 12.30 bij de zus van Jack, die voor ons heel gastvrij een heerlijke lunch had geregeld.....Na deze genuttigd te hebben,en een leuke groepsfoto,ging de rit verder naar Tyrifjord,waar we inmiddels zijn aangekomen, en de koffers hebben uitgeladen. We maken ons weer op voor een gezellige avond, en morgen..... Tja, jammer, maar dan gaat de reis toch weer richting huis.

Ook nog voor Friso, balen zeg! Van harte beterschap toegewenst.

Groetjes van Brenda en Hidde vanuit Tyrifjord.

Nu volgt een reisverslag van Ronald V.

En hierbij mijn reisverslag,
Mijn reis begon al op donderdag, toen ben ik meteen uit mijn werk met Teun meegereden naar Edam en waren de eerste 150 km een feit. Ik ben zeer gastvrij onvangen door Teun en zijn vrouw Kiek en het verborgen kooktalent van Teun maakte veel indruk op me. Om zes uur liep de wekker af maar we waren al wakker door de nodige gezonde spanningen. Om half zeven zijn we naar de benzinepomp bij Purmerend gereden, om te verzamelen normaal vind ik dit tijdstip van de dag niet om te lachen maar het lachen begon eigenlijk meteen naarmate we elkaar in de armen vlogen.

Dit kon niet anders dan een geweldige week worden. Het weer was gelijk super met de mooie landerijen onder een mistdeken van een meter en een zon die zijn uiterste best deed om het ons naar de zin te maken. Al snel zaten we op de Afsluitdijk en Teun had een grijns op zijn gezicht van hier tot Flensburg als je die man ziet genieten ga je vanzelf meedoen. Het weer was vooraf een van de spanningsvelden maar de eerste dag hadden we te pakken en de eerste honderden kilometers naar Jagel bij Flensburg ook. Normaal kijk ik niet zo uit naar het tanken van mijn auto of motor maar nu was het elke keer een mooi vooruitzicht als er een tankstop kwam konden we tenminste even bijkletsen.

Hendrik en ik hebben onszelf daarom maar met gebarentaal verstaanbaar gemaakt als we trek hadden in een bakkie. In Jagel hadden we een prima hotel, Casper en ik hadden de bruidssuite en er begon iets moois te bloeien dacht ik maar jullie raden het al wat kan die vent snurken zeg. De liefde was dus snel over.

Na de nodige drankjes en een extra stukje pizza lag ik om één uur in bed onder een veel te klein dekbedje met mijn sokken nog aan. Dat dekbed kon je natuurlijk gewoon ook uitvouwen maar aangezien mijn alcohol promillage deze schakeling niet meer kon maken was ik wat blij met mijn sokken. s' Avonds een vent dus s' ochtends om 6 uur eruit het was nog donker iedereen sliep nog maar dat was snel over nadat Teun en ik de toestand in de wereld aan het doornemen waren voor het hotel gingen al snel de eerste gordijnen open en in no time hadden we de meeste mensen eruit. Het weer was gewoon weer super op naar Hirsthals na de nodige tankstops hadden we ook nu een mooie dag achter de rug en het mooiste moest nog komen tenminste voor de rest van de groep Teun heeft naast talent voor koken nog een bijzonder talent namelijk jenever stoken. En nu doet het geval dat ik graag met mate n drink en hoe graag ik verder nog wat over het verloop van deze dag zou willen vertellen ik ben een stukje kwijt. Ik weet alleen dat ik het eten nog moest afrekenen maar dat duurde me te lang trouwens de bediening was in mijn toestand ook te traag. Hendrik heeft me even richting mijn bed geholpen en ik moet zeggen dat ik heerlijk geslapen heb ondanks het feit dat Hendrik om een uur s' nachts de kamer binnen kwam en om de nodige aandacht vroeg. Die heeft hij gekregen na nodige klappen en de verschoven meubels werd ik om vijf uur weer helemaal fris en fruitig wakker tot ieders verbazing. Ik stond er zelf ook wel een beetje van te kijken. Na het ontbijt in dit prima hotel zijn we richting de boot gereden zevenhonderd meter verder, we waren inmiddels kompleet als groep en nu kon eigenlijk de echte rit gaan beginnen. De motoren werden vast gesnoerd voor de overtocht naar Kristiansand 3 uur varen met wederom geweldig weer we kregen er gewoon een kleurtje van. Alleen het animatieteam was in geen velden of wegen te bekennen dus besloten Hendrik en ik zelf maar een showtje op het achter dek te geven. Nu weten ze in Noorwegen ook wie Jan Smit is in ieder geval dat ie een tuintje heeft. Het was een aangename overtocht. Nadat alle motoren weer op het asfalt stonden en de Douane om de tuin was geleid dit keer het tuintje van Teun en Peter waren we alweer snel op weg en de indrukken volgden elkaar in rap tempo op, wat is dit een mooi land. De reis was nog 70 km naar Flekkefjord nadat iedereen zijn motor had geparkeerd konden we eindelijk een biertje nemen. Gelukkig moeten er ook redenen zijn om niet Noorwegen te willen wonen een biertje drinken is er daar een van. Een glas bier kost hier namelijk 10 euro dit is geen grap. Maar ik drink gelukkig normaal geen bier daarmee kom ik even op het volgende , ik lust graag een glaasje whisky er was hier een drankwinkel in het stadje. Deze was echter beter beveiligt met tralies dan de plaatselijke bank. Dan wil je al helemaal niet weten wat een flesje kost. Na het diner zijn we nog even het centrum van Flekkefjord onveilig wezen maken en heb ik even mijn daglimiet bij de bank gepind. Ongeveer gelijk aan een rondje bier. Het avond eten was alweer gezakt van al het lachen dus moest er nog even een broodje shoarma en een pizzaatje genuttigd worden Casper heeft de groep getrakteerd die man is zo'n fijne zorgzame vent dat moet ook even gezegd zijn, en op een klein stuurfoutje na gaat het motorrijden hem ook steeds beter af. Nadat de lokale dorpsgek nog een paar gitaar solo's had weggegeven in het hotel en jawel Peter heeft ook verborgen talenten die gaf ook nog even een riedeltje weg op een mondharmonica, was het tijd om weer de kamer op te zoeken. Voor we gingen slapen heb ik Hendrik nog even paar pestklappen gegeven( vindt ie leuk). De volgende ochtend brak weer aan we gingen met schitterend weer op pad in twee groepen ik noem ze voor het gemak even de groep Eddy en de groep Teun. Teun ging naar een waterval met de mensen die niet zo'n zin hadden om naar de Preekstoel te gaan, dit is een soort groot klif vanwaar je een geweldige diepte in kijkt, ik zat in de groep Eddy en nadat alle poten van Sandra's motor weer meewerkte gingen we op pad. We hadden een kleine inschattingsfout gemaakt door niet even van te voren alle motoren vol te tanken dat zou ons de rest van de dag achtervolgen na veertig km was de weg afgesloten ivm het opblazen van een rotswand. Na de afzetting zou er op 3,4 km een pomp zijn hadden wij weer dus weer helemaal terug naar Flekkefjord. De motoren hadden best dorst nadat iedereen zijn machine weer vol had en Bart de pompbediende over toonbank had getrokken om hem uit te leggen dat ie te weinig wisselgeld had gekregen gingen we het nog een keer proberen. Maar gaande weg kwamen we tot de conclusie dat het te laat was om nog naar de preekstoel te gaan omdat het vanaf de parking nog minimaal anderhalf uur lopen was plus natuurlijk de zelfde tijd terug. Dan zouden pas rond acht uur in Bergen aan komen. Dus dan ook maar naar de waterval dat was een halfuur klimmen vanaf de parking. Gelukkig hebben we er foto's van en hoefde ik zelf niet mee naar boven. Vanaf de waterval zijn we naar Stavanger gereden daar hadden we het mooiste hotel van de reis pal naast de start en landingsbaan van het vliegveld maar met 4 dubbelglas hoorde je er niks van de vliegtuigen. Na een gezellige avond was het weer tijd om naar bed te gaan Hendrik en ik hadden een bed uit een stuk van 1meter60 breed. Dat heeft tie geweten hij heeft er paar keer naast gelegen om drie uur zijn we gaan slapen dat had tot gevolg dat we iets te laat aan het ontbijt zaten, shit happens. We hadden precies een halfuur tussen opstaan en op de motor klimmen maar we hebben het gered. Van Stavanger zijn we naar Bergen gegaan met twee mooie boot overtochten onderweg, bij vertrek leek het erop dat Jan Pelleboer,  nu echt niet thuis was het zag er bont en blauw uit daarboven maar gaande weg trok de lucht weer helemaal schoon. Rond half vijf waren we aan de rand van Bergen wat wel even wennen was dit is een echte stad dan is lastig om met 27 motoren bij elkaar te blijven. We bleven hier twee dagen en hebben met aantal mensen de volgende dag een fjorden boot/treintocht gemaakt. In Bergen zijn we even buiten het centrum gestopt bij de bushalte van lijn 4.Zo kon Teun even polshoogte nemen waar we de motoren konden parkeren, bij het hotel was geen plaats dus moest de dichtsbijzijnde parkeergarage uitkomst bieden voor 20 euro per 24 uur was het geen geld.

De slagbomen waren aan de korte kant dus heeft de parkeerbaas niet echt veel verdiend aan onze motortjes. We zijn met zijn allen op een terras neer gestreken na het avondeten dat was wel heel goed in het hotel maar er zijn twee dingen die ik niet eet dat is erwtensoep en zuurkool en jawel hoor we kregen zuurkool. Dus toen de serveerster vroeg of het gesmaakt had en mijn volle boord weer mee kon nemen heb ik met een pokerface bevestigt  dat alles naar wens was. Ze keek wel een beetje noors. Dus op het terras nog maar een pizza aan laten rukken met een biertje. Nadat we besloten hadden uit elkander te gaan zijn Sandra Hendrik en ik het nachtleven van Bergen in gedoken. Sandra ging een rondje geven tenminste dat dacht ze maar helaas ze zag er jonger uit dan twintig dus moest ze haar ID laten zien die had ze niet bij zich. Normaal is het een compliment als je jonger ingeschat wordt dan je echte leeftijd maar Henrdik en ik zaten er mooi weer mee. Toen zijn we naar de pub ernaast gegaan en Sandra was ineens 3 jaar ouder kun je nagaan wat zo'n motorweek met je kan doen ik voelde 50 jaar ouder na een paar dagen maar we hebben toch nog een leuke avond gehad met van die omvallende Noren (oorzaak drank). De volgende morgen was weer aangebroken we zijn van het hotel naar de boot gelopen voor de boottocht ik kan hiervoor beter verwijzen naar de foto's die geven een beter beeld dan mijn woorden maar dat het geweldig was spreekt voor zich ook de treinrit was zelfs voor iemand zoals ik (treinen zijn werk) heel bijzonder, we kwamen moe maar voldaan om zeven uur in Bergen terug. Daar hebben we op de vismarkt nog een gebakken visje gegeten s' avonds hebben we onder het genot van een glaasje whisky, nog van thuis meegenomen jenga gespeeld dat viel voor sommige nog niet mee en om de mooie dag af te sluiten zijn Casper, Peter, Hendrik, Sandra en ik nog even naar de Burger King geweest. Na de nodige klappen voor Hendrik  was het tijd om te gaan slapen. Na het ontbijt brak er weer een nieuwe dag aan op weg naar Geillo en volgens Bart en Agnes kon het wel eens erg koud worden die kant op nadat we de motoren opgehaald hadden en een mooie korting op het parkeren hadden gekregen was ik nog even de weg kwijt richting het hotel na 10km te zijn omgereden was ik toch nog op tijd voor het vertrek. Al snel waren we weer op weg en dit werd echt een top route met een decor waar zo Lord of the Rings kon zijn opgenomen wat een vergezichten maar de foto's laten dit wederom beter zien. We gingen uit Bergen weg met 20 graden en op een gegeven moment was het nog maar 7 graden en 1200 meter hoger. Echt weer een super dag het hotel was ook weer prima met hele grote kamers kon ik eindelijk weer eens een flink eind uit de buurt van Hendrik slapen. Na weer een potje jenga ben ik maar eens om 11 uur naar bed gegaan even een beetje slaap inhalen. En wie kwam daar om half 1 binnen dat pokke-jong van van Hoorn moest hem weer slaan. En Sandra die achter de deur stond te gluren wilde nu wel eens weten wat ik toch met die tube montagekit van plan was hij stond op de grond naast mijn bed gaandeweg de week zagen mijn motor laarzen er net zo uit als dat ik mezelf voelde de boel begon uit elkaar te vallen maar uiteindelijk was de ducktape van Ed een betere oplossing daarvoor nog een bedankje. De volgende ochtend vond ik zelf de de mooiste als het ging om ontbijten we zaten in een zaal vol met Japanners hier gold de wet van de jungle ik voelde me net Tarzan vechten voor je broodje en bakkie koffie echt geweldig en ook het feit dat ze niet kwaad werden als je hun kopje onder koffie automaat weg haalde was weer een top ervaring. We zijn met een nat wegdek vertrokken voor de langste rit van de week in Noorwegen en Teun had al snel de helm op dat was voor ons de hele week een indicatie dat er vertrokken ging worden we gingen via een omweg naar Vikkesund de laatste etappe voor Oslo. De omweg had een leuke reden namelijk Jack heeft een zus die met haar man in Noorwegen woont, dus zijn we even een bakkie wezen doen. We zijn zeer gastvrij ontvangen er was echt op ons gerekend met zelfs een partytent in de tuin ook hier is een bedankje op zijn plaats echt heel apart we waren immers met 37 personen de hele tuin stond vol met motoren na de groepsfoto in gepaste kleding zijn we om half 3 naar het hotel gereden en via het mooie plaatsje Drolsum, ja wie kent het niet, kwamen we rond 5 uur bij ons laatste hotel aan in Vikkesund op 70 km van de ferry naar Kiel. Na een gezellige weer iets te laat geworden avond gingen we voor het eerst met wat druilregen op weg naar Oslo voor de overtocht we hadden nog een tankstop op 14 km voor de boot toen zich het enige pechgeval voor deed. Rob zijn motor vond het wel grappig om met de de haven in zicht de koppeling als defect op te geven. De motor was niet even snel te maken gelukkig was Rob zijn motor niet zo groot dus de tassen eruit en Robs motor in de bus, achteraf bedacht ik dat dit de beste plek was om kapot te gaan. In de file de volgende dag in Duitsland had het een groter probleem kunnen worden. Met een kleine omweg waren we ruim op tijd bij de boot. En ook dat was weer een ervaring met zelfs een winkelstraat aan boord. De motoren stonden weer vast en na de hut te hebben geïnspecteerd kregen Hendrik en ik het aanbod om in Sandra's hut te slapen die veel groter was dan de inloopkast waar we anders in hadden moeten slapen met vier man. Els en Eddy we hebben ons netjes gedragen hoor. Casper had ook dit weer super geregeld met zijn vaderlijke talenten. Sandra had een blessure aan haar schouder en het was niet verantwoord om met haar ouders over Zweden terug te rijden onze Casper heeft even een belletje naar zijn planner gepleegd en een bootticket geregelt. Zij had weer de mooiste kamer zoals dat de hele week al het geval was maar we zijn niet boos hoor!!! En ook hier is weer een bedankje nodig Hendrik en ik zijn er ook nog beter van geworden vooral ik Hendrik heeft op het bankje moeten slapen maar Sandra was zo lief om nog even te ruilen. En na het bootreisje met een heerlijk avondmaal en een laatste kort nachtje stonden we om 11 uur klaar voor de reis naar huis. Na het afscheid op de parkeerplaats zijn we uit elkaar gewaaierd richting huis. We zijn nog een zijkoffer verloren maar ook dit is zonder gevolgen tot een goed eind gekomen. Sandra en ik zijn nog tot aan de Elbe tunnel bij de groep naar Amsterdam blijven rijden maar de file dwong ons dat het beter was om op eigen houtje de groep eerder te verlaten. Met zijn  tweeën hebben we nog de handen vol gehad om thuis te komen en ook nog twee keer min of meer verkeert gereden. Ik stapte om half 10 binnen met 3111km op de teller en heb lekker geslapen dat dan weer wel. Voor de rest hebben we niet zoveel gedaan de afgelopen week.

Groeten, Ronald

-Verslag 2010 Noorway Sandra,
De trip begon voor mij op Vrijdag morgen 3 september, vanuit Huize Haaijer in Krimpen aan de Lek (Rotterdam).
Om half 7 vrijdag ochtend startte ik mijn `Oude` Kawasaki vriendje om de tocht naar Denemarken dan eindelijk te mogen starten. Ook het lelijke eendje: BMW 1200rt en Vriendje Honda CBF werden uit de schuur gehaald om het Noorwegen avontuur te beginnen.De eerste dag beloofde een zware reis te worden, Eddy (paps) kennende worden er 2 dagen in 1 geknalt en is 1050 kilometer geen enkel probleem, als we nou daar en daar een tankstop overslaan en hier en daar wat doorrijden dan zijn we voor het donker makkelijk in het topje van Denemarken. Ahàhh.. puntje bij paaltje om half tien op plaats van bestemming, 14 uur op de motor gezeten, gesloten receptie, een booskijkende moeder vanaf een Honda cbf en een receptie die nog 20 minuten op zich liet wachten.Gelukkig had ik vanuit Nederland al een Hut gereserveerd een paar kilometer van Hirshals af, zodat een slaapplekje vinden in ieder geval geen tegenvaller meer kon veroorzaken. Uiteindelijk om 22.00 een heerlijke welverdiende warme douche en een Cup a Soupje met een Cracker. Al met al wel een fantastische dag (toch mam..?) met mooi weer en een heerlijke rustdag in het vooruitzicht, welterusten !!

Zaterdag 4 september was zoals genoemd een dag relaxen, in Hirshals op de terrasjes plaats nemen,van het zonnetje genieten en zo langzamerhand kwamen we ook de eerste railtoer mensen tegen in Hirshals Centrum. Voor mij ook erg leuk de eerste mensen te ontmoeten, zo kon ik op mijn gemakje iedereen leren kennen. Al met al een leuke gezellige dag, eind van de middag aangekomen in het eerste hotel, het voorstellen kon beginnen ondanks ik al velen van gezicht of naam kon waren het ook een hoop nieuwe gezichten van leuke mensen die op mij afkwamen, het enthousiaste gevoel was weer helemaal terug na de eerste dag van overleven uit Nederland richting het Denemarken, met nog een paar uur slapen na een gezellige eerste avond ging het Noorwegen avontuur dan toch echt beginnen.

Zondag richting de boot voor de tocht naar Kristiansand, m,n kawasaki vriendje had er wel moeite mee om te starten, gelukkig liet hij me niet in de steek en kon ik beginnen aan de 700 meter lange trip naar de boot. Motoren werden vastgezet eènmaal op het dek van de boot. (èh..oke= oke ik kreeg het zelf niet helemaal voor elkaar..) maar gelukkig kwam een Deense bootmedewerker mij even advies geven, en zat mijn motortje in een rap tempo vastgesnoerd aan de boot. Op de boot plaatsgenomen op het zonnedek en na een paar uurtjes van varen en leuke gesprekken en gekkigheid van de groep waren we dan in Noorwegen. Wat een landschap vanaf de eerste stap die je zet op Noorse grond kun je er niet meer omheen, ik kon de groep persoonlijk nog helemaal niet goed maar ik hoefde niet te vragen wat een ieder vond van de indrukken die op ons allemaal afkwamen bij het zien van Noorwegen coastline, prachtig! De laatste kilometers over land was genieten voor iedereen, ook paps had een brede lach op zijn gezicht en mams was alleen al gelukkig over het feit dat de boottrip zonder al te veel rompslomp overleeft was. Weer een mooie dag! Een dag die s,avonds leuk is afgesloten met een hapje, een drankje en een solo muziek optreden van de gebroeders, ik zie het niet meer zitten en ik heb te veel gedronken in het hotel te Flekkefjord. Maandag ochtend weer vroeg op pad richting Stavanger, ook deze ochtend had mijn lieve kawa vriendje geen zin om te starten en gaf maar 75 procent van zijn totale inzet, na een paar minuutjes van lieve woorden, wat extra benzine via de chook en een langzaam opkomend zonnetje kon het avontuur toch weer verder gaan, richting stavanger was het doel, en met weer een omgeving en landschappen waar je af en toe het kippevel van kreeg. Mooi Mooi Mooi… de routes waren waanzinning mooi, en het weer daar nog eens aan toegevoegd, het plaatje klopte helemaal! Na wat kleine inschattingsfoutjes betreft de Routes die vandaag gekozen konden worden, namelijk 1 naar de panoramaview vanaf het punt `de prekerstoel` en 1 naar een schitterende waterval, hebben uiteindelijk beide groepen de waterval gezien en moesten we helaas het prekerstoel avontuur laten schieten na wat wegversperringen onderweg en bijna lege motortankjes van de motoren in Prekerstoel groep ging dit niet meer binnen de geplande tijd hiervoor, de waterval maakte de dag toch goed. De klim er naar toe en het uitzicht was weer eentje om niet te vergeten. S,avonds aangekomen in een airport hotel in stavanger, dit jonge moderne hotel was net 3 weken geopend en met een hypermoderne uitstraling heel wat anders dan de voorgaande pitstops. Eenmaal opgefrist een gezellige avond met de vele leuke mensen beleefd, de klik was er binnen de groep, en iedereen had zo zijn plekje gevonden daarin, je leert mensen weer van een andere kant kennen zo een avond als deze, Casper (hou ouder hoe gekker) had al binnen no-time een hoogwerker als speelgoedje en daarme is het 3 weken oude hotel direct flink op de proef gesteld door zo `n tourgroep. En dan nog te zwijgen over de rekening bij de lobby bar in Stavanger van maar een paar cola`tjes en 2 wijntjes terwijl de tafels vol stonden met glazen jus, redbull, Bacardi en ga zo maar door. Dit omdat de prijzen van 10 euries per biertje 12 euries per wijntje niet uitnodigde om een avondje aan hun bar te bestellen. Teun had zelf Jenever gemaakt wat erg in de smaak viel, en ook de rest zorgde wel dat `onder tafel` gewoon een lekker drankje geregeld werd, na een gezellige avond van leuke gesprekken en humor nog een paar uurtjes geslapen in ons moderne stekkie. Ik had heerlijk geslapen deze nacht, maar moet dan ook wel bekennen dat ik de mooiste kamer tot mijn beschikking kreeg, velen van de groep hadden namelijk een smal bed gekregen, dit in tegenstelling tot mijn verblijf, dit geluk heeft mij de hele reis achtervolgt omdat in alle hotels en verblijven mijn kamertje wel weer iets van extra luxe had in vergelijking tot de rest van groep.

Dinsdag 7 September, Opweg naar Bergen, de motoren zijn weer gestart en ook nu was het `team noorwegen on tour` weer vroeg op pad vanuit Stavanger. Mijn kawasaki vriendje startte waarempel in 1 keer en opweg waren we weer! De Reis was wederom weer een opeenvolging van mooie panorama`s en uitzichten waar iedereen weer van aan het meegenieten was, en ook al kende ik Teun en Peter verder nog niet zo goed voordat ik begon aan het Noorwegen avontuur, je kunt aan alles merken:, de reis, de organisatie, de routes, de Hotels en het enthousiasme dat het levensgenieters zijn en dat ze het anderen graag òòk naar hun zin maken! Ik ben heel blij dat ik dat heb geproefd en dat ik zo waanzinning leuk ben opgenomen in de groep plus, dat we het allemaal zo goed naar ons zin hebben gehad de gehele trip. Top!

In Bergen aangekomen dinsdag avond hadden we een rustdag, de ene helft ging deze dag een Boot en trein avontuur beleven en anderen, waaronder ik, zijn de stad in gegaan en vele terasjes bezocht in Bergen City..`t was een heerlijke dag voor allemaal denk ik, en ook dat weertje weer, iedereen had na vandaag een bruin kleurtje opgedaan, Heerlijk!

De laatste dagen van deze trip waren prachtig, ook richting Geilo en Vikersund erg veel mooie plaatjes en indrukken gezien, het landschap doet je denken aan vele landen over de hele wereld, ik vond het Rotsige landschap richting Geilo met hier en daar watertjes prachtig, en ondanks de paar drupjes regen die we hebben gehad was dit weer een geslaagde en schitterende dag. S,avonds erg gezellig in het Geilo hotel, wat een hechte groep, leuke klik en een hoop lol. De `Jenga` (spelletje met blokken) kwam ook al weer rap tevoorschijn, dat spel heeft wel voor een hoop plezierige avondjes gezorgd. Casper, had zich even teruggetrokken bij de spa en Welness binnen dit hotel, De rest van de groep danste gezellig rond de bar of had een plekje gevonden in een van de huiskamer hoekjes die het hotel gecreëerd had. Ook ik en mijn `kersverse` broers, rob,Ed,Jan,Klaas samen met Hendrik en Ronald hebben weer gelachen tijdens het blokken spel en onder het genot van een `cola’tje` (àhah..)

De laatste dagen waren goed verzorgd en druk maar erg gezellig en mooi.
Wederom weer genieten! Ook zijn we leuk ontvangen met een lunch door de familie van jack en Joan, bedankt, erg leuk! ondanks een schouderblessure die zich steeds verder begon te ontwikkelen bij mij, waardoor ik af en toe even een momentje voor m,n zelf pikte waren de laatste routes prachtig en gaat dan ook de boeken in als een geslaagde dag. De laatste dag Vikersund werd het m,n schoudertje toch wel iets te veel, dit in combinatie van weinig rust en veel overbelasting waardoor (achteraf gebleken bij arts) er 2 scheuren in m,n pees waren gekomen, de rotatorCuff/ pees werd mij achteraf verteld... dit was langzaam erger geworden tijdens de tour en dat was ook wel te voelen... maar goed we gaan niet kagen tijdens een waanzinnige reis als deze, Zorgzame Casper regelde voor mij een kamertje op de cruisboot terug naar huis (die Casper kent overal wel iemand..) en nadat ik de volgende ochtend stiekem was wezen hardlopen (..stiekem omdat anders Ronald een schop onder me kont had gegeven dat ik was wezen lopen ondanks de schouder :-) ) om even bij te komen en m,n ei kwijt te kunnen, bevestigde Casper de Kamer op de boot naar huis. Gelukkig, opgelucht!

De volgende ochtend, Eddy en Els uitgezwaaid, hun reis gaat nog even door via zweden en Denemarken terug naar Nederland, maar voor ons was het nog een paar kilometer naar de boot, de boot richting Duitsland. En na een gezellige en leuke bootreis, ondanks de schouder die wel erg zijn aandacht begon op te eisen.. (Hendrik en Ronald kregen gelukkig altijd weer een lach op ieder zijn gezicht dus ook op die van mij! Toppertjes!) konden we na een paar uur slapen de motoren starten en de laatste paarhonderd kilometer richting Nederland afleggen. Het zat er nu echt bijna op!

Nadat we afscheid op de parkeerplaats van de Duitse haven in Kiel van iedereen hadden genomen zijn we individueel vertrokken richting Nederland, we zijn ook nog een motorkoffer verloren, dit gelukkig wel zonder verdere gevolgen. Ronald en ik zijn daarna nog maar kort bij de Amsterdam-groep gebleven, mijn schouder en ook de kilometers `Stau` bepaalde dat we door de auto's heen zelf naar huis zijn gaan rijden, het was een klus om thuis te komen en ook nog twee keertjes soort van verkeerd gereden.. en dan zeggen ze wat over vrouwen en hun verkeersdeelname/richtingsgevoel blabla.. (grapje! ) ..

Ik stapte om en nabij de half 10 binnen en had ongeveer 3000km gereden, wat een trip, als je er aan terug denkt verschijnt er weer een lach op mijn gezicht. Toch wel!

Owja…Ik hoop snel de Films en Foto's van iedereen te ontvangen, zodat ik aan mijn grote klus `Noorway the Movie 2010` kan beginnen, ik kijk er naar uit!

Groeten,liefs Sandra

Verslagje van Cees en Miranda de Groot
Wat gaat er vooraf aan een motortocht door Noorwegen?

Wij zijn al langere tijd bekend bij de plaatselijke atletiekvereniging AV Passaat te Papendrecht.  We hebben daar meerdere jaren gelopen in de recreatieve hardloopafdeling van de vereniging. Daarnaast heeft Miranda een hele tijd de donderdagmiddag trimafdeling geleid samen met een aantal anderen.  Afijn,  wie zijn er ook lid van dezelfde club? Jawel, Bart en Agnes, Piet en Sippie. Tijdens de trainingsavondjes werd ik bijgepraat door de vakantieverhalen van Bart en daar vielen ook de motorweekenden onder  inclusief de reis naar Schotland.  Maar, we reden in het begin nog geen motor.  Mijn rijbewijs voor de motor had ik op mij 19e en kocht toen een nieuwe Honda 400 Four. ( als je hem nu ziet is het net een brommertie)

Ik heb daar een paar jaar op gereden tot dat een automobilist het nodig vond mij achterop te rijden voor een stoplicht waardoor ik op de auto voor mij knalde. Voorvork tegen het blok aan waardoor de betrouwbaarheid van de motor weg was.  Schade uitgekeerd, en daarna kwam  Miranda. Toen huisje er bij , beestjes er bij en 3 kinderen.  In elk geval geen motor. Tot een jaar of vijf geleden ik een dag een motor ging huren. Ik zou met een ander gaan rijden maar die zegde af. Om mij niet alleen te laten rijden is Miranda mee gegaan. En…. het viel haar reuze mee. Later heb ik nog een aantal keer een motor gehuurd ( suzuki gsx 750, een fazer 600 en een keer een Intruder. ). Toen kwam de eigen motor een diversion 900. Mijn oudste zoon had inmiddels het virus overgenomen en zijn rijbewijs gehaald en een SV 650 2 cil Suzuki aangeschaft.  Vervolgens hebben we een keer een open dag bezocht bij Korteland Motoren en daar kon je gratis een proefles krijgen.  Dat deed Miranda dus, alleen aan het einde van de zeer korte les, remde ze iets te hard, verloor haar evenwicht en kreeg de valbeugel op haar voet. ( grote teen gebroken ). Na herstel is ze gaan lessen en toen kochten we uiteindelijk een diversion 600.  Na een paar jaar werden de diversions  ingeruild voor een Kawa ZZR 1200 en een Fazer 600.

Bart  heeft al deze ontwikkelingen natuurlijk gevolgd tijdens de trainingsloopjes en vroeg ons toen een keer of het  ons leuk leek om met de motorclub mee te gaan naar Noorwegen ( en daaraan voorafgaande het weekend ).  Wij zeiden tegen elkaar, dit is de kans om Noorwegen per motor te bezoeken . Zonder anderen zouden we dat nooit zelf ondernomen hebben. Dus we hebben ons aangemeld.  Jullie weten wel hoe het werkt, je komt er niet bij zonder kruiwagen, en die kruiwagen was, jawel, Bart.  We kwamen door de ballotagecommissie heen ( dankzij of ondanks Bart?   --geintje Bart ) en kwamen op  de lijst te staan. Noorwegen was eerst een reservelijst en het weekeind kon sowieso wel.  Na enige weken kwam het groene licht en konden we mee.

De reis
We zouden met zijn zessen op vier motoren er drie dagen aan vast plakken was het plan. Met de moderne technieken van tegenwoordig, zijnde de Garmin en Mapsource, werden de routes bepaald en de plannen gesmeed. Toen de week aanbrak kwam het nieuws van Piet naar voren: hij kon niet op of neer en moest afzeggen, wat heel sneu is als je er een jaar tegen aan kijkt en dan ineens niet mee kan. Dus starten we de reis met Bart en Agnes.

Woensdag
Om acht uur stipt melden we ons bij Huize KleinZeggelink. Daar hebben we nog een bagagerol achteropgenomen omdat onze capaciteit dat makkelijk toeliet. ( 2 motoren en 4 givi koffers en een dikke tanktas). Die rol zat er snel op en hupsakee, rijden maar.

De eerste dag zouden we snelwegen nemen om zo veel mogelijk km’s te pakken. Dat ging betrekkelijk voorspoedig.  Halverwege de dag echter begon het te miezeren en trokken we de regenpakken aan en ging de handvatverwarming aan.  Tegen het einde van de middag kwamen we aan bij Wischhafen en besloten daar de pont te nemen over de Elbe.  Er zouden nog vele pontjes volgen. Aan de overkant reden we naar Gluckstad  en kwamen daar op het marktplein aan. Daar hebben we wat rondgelopen en prijzen opgevraagd van kamers. Uiteindelijk vonden we een bakkerij annex koffie / broodjes / gebakswinkel die ook een aantal kames verhuurden en dat werd ons logies ontbijt voor de nacht.  Na de spullen de kamers ingesjouwd te hebben en een douche te hebben gepikt zijn we gaan bieren op een terras. Daarna hebben we gegeten en na een wandelingetje  zijn we de kamers op gaan zoeken. Einde dag 1.

Donderdag
Een mooie dag, zonder regenpakken als ik het goed heb en een mooie tocht door het noorden van Duitsland.  Na de nodige km’s te hebben gereden en tussendoor wat krentebollen te hebben verorberd stonden we voor de keuze, overnachten in Duitsland of net  over de grens in Denemarken. Dat werd dus Duitsland en dat was achteraf een goeie keuze. Het werd het plaatsje Niebull.  Het was even wat lastig zoeken naar een hotel, maar uiteindelijk vonden we er een ( het leek vanaf de weg nergens naar en zag er uit alsof het gesloten was) maar eenmaal binnen bleek dat niet te kloppen. De motori mochten zelfs in de garage. Mevrouw liet haar auto wel een nacht buiten staan. In het dorpje hebben we wat gewandeld waarna het dagelijkse biertje werd opgezocht. We hadden een soort eetcafe gevonden waar we buiten op het terras gingen zitten.  Uiteindelijk hebben we daar binnen gegeten. Ieder 2 bier en een koffie en een schnitzel met frites. Alles zusammen slechts 50 euro.  Probeer dat maar eens in Denemarken.  Na de maaltijd weer teruggewandeld en nog even langs het plaatselijke spoorwegstation. Einde dag 2

Vrijdag
West Denemarken hadden we bedacht en alzo geschiedde. Denemarken west kenmerkt zich door vrij vlak land. Veel duinen, weinig stadjes ( steden al helemaal niet ) en af en toe een klein vissersdorpje.  Wel trof je veel vakantieparkjes aan waar huisjes kunnen worden gehuurd.  Het was een mooi landschap maar erg verlaten. Je hebt niet iets van : hier zou ik wel willen wonen. Aan het einde van de mooie rit gingen we weer op hoteljacht. De prijzen waren hier van een iets andere orde. Na drie hotels te hebben bezocht gingen we nog weer verder door naar een volgende. Echter ook hier de zelfde prijsniveaus. Dan deze maar. Het eten was er goed, de prijzen Deens.  Na de maaltijd hebben we een strandwandeling gemaakt. Het hotel lag wel mooi aan het water. Er waren geen gasten. Het hotel  moet het in het naseizoen eigenlijk alleen hebben van locals die uit eten willen. Het kamertje was klein: bed tegen de muur geschoven dus een van ons  kon er niet uit zonder klimwerk.  Einde dag 3

Zaterdag
Deze dag zou een makkie worden. Wel had ik last van wat ergernissen. Mijn Zumo was uitgevallen wegens gebrek aan stroom, ook de accu van de zumo was inmiddels leeg. Je moet dan blind varen op Bart en als je gewend bent zelf een zumo te hebben dan valt dat niet mee.  Uiteindelijk kwamen we na een betrekkelijk korte tocht om een uur of twee aan bij het Skaga hotel in Hirtshals.  We kregen zonder Teun of Peter de sleutels los gepeuterd en konden de kamers op. De eersten die daarna aankwamen waren Albert en Jannie op de Yamaha FJR 1300. We hadden tijd genoeg en gingen wandelen naar Hirtshals. Daar zagen we op een afstand een hoop motoren, maar dat bleken anderen te zijn.  Op een terras aan de waterkant  troffen we  Els, Eddie en Sandra en praten daar even bij onder  het genot van een bakkie leut.  Na een wandeling en wat verloop van tijd gingen we een etablissement opzoeken waar gegeten kon worden. Daarna gingen we terug naar het hotel en vonden we de rest van de toerclub op de 2e etage aan de maaltijd. Na handjes schudden troffen we later op de avond weer een hoop mensen in de lobby van het hotel. Einde dag vier ( dag een van de georganiseerde tocht). Eddy, dat moet even worden vermeld, had binnen no time mijn zumo weer aan de praat ( kabelbreuk in de stroomvoorziening op de motor) waarvoor nog een keer hartelijk dank. Morgen konden we weer zien waar we reden.

Zondag
Bestemming Flekkefjord.  Lekker rijden  met  Zumo.  En onderweg via de blauwe tanden contact met de vrouw op haar eigen motor. Dat is erg makkelijk en gezellig en je kan elkaar waarschuwen als er iets te melden valt.  Vanaf het hotel was het even gas geven en naar de pont naar Noorwegen, als ik het goed heb Kristiansand.  De tocht per boot  duurde een paar uur waarna we naar ons hotel konden in Flekkefjord.  Tien km voor aankomst nog een wespensteek opgelopen.  Maar even doorgereden, want stoppen met zo’n grote groep is ook niks . In het hotel aangekomen van Hendrik, Els en Karin een prima anti-wespensteekbehandeling mogen ondergaan. Een sprookjesachtig dorpje met alleen maar houten huizen voor zover te zien.  Hier hebben we gegeten en een stukje door het dorp gelopen, daarna het hotel in waar we werden getrakteerd  op live muziek. De muzikant nam een taxi naar de overkant van het water, haalde zijn gitaar op en kwam weer met de gitaar terug. Lopen kon hij niet meer…   Daarna kwam er muziek.   Opvallend detail: ’s ochtends  vroeg was het bootje weg.  Ze zijn blijkbaar ’s nachts met bier en al in het lijf uitgevaren.

Maandag
We zouden ons splitsen in de watervalgroep en in de preekstoelgroep http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=31157 . De preekstoelgroep o.l.v. Eddy vertrok met goede moed maar liep tegen een wegafsluiting aan. Dit maakte het reisschema naar de preekstoel zo krap dat we deze niet meer gehaald hebben. Uiteindelijk troffen wij de andere groep bij de waterval. Hier kon je even lekker verpozen, de waterval vanaf hoogte bekijken of wat dan ook.  Vervolgens naar het hotel Rica in Stavanger.  Een zeer nieuw hotel bij het vliegveld.  Hier heerlijk gegeten. “s Avonds nog even hangen en wandelen  en een biertje.  Velen beperkten zich tot het bestellen van colaatjes…

Dinsdag
Aan de foto’s te zien weer een pont gehad deze dag. Het was wederom heerlijk weer. .   Bij een rustplaats ontdekte iemand een haventje waar je heerlijk kon vertoeven. Er hing nog ergens een bord waaruit bleek dat je koffie kon bestellen. Alleen bleek dit te gaan om de zomerperiode. De dame die we bij de pomp al tegen kwamen vroeg of wij belangstelling hadden in een bakkie en uiteraard werd daar geen nee tegen gezegd. Deze dame tapte vervolgens voor iedereen koffie  en werd bedankt met een bijdrage die uit de pet te voorschijn kwam.  Zeer vriendelijke dame.  Uiteraard vroeg er ook hier weer iemand bij het opstarten van de motoren aan Teun of er nog een stop kwam want hij had wel trek in een bakkie koffie.  Hoe mensen tot kuddedieren worden blijkt wel uit  deze motorvakantie.  Teun hoefde maar zijn helm op te zetten of men begon te schreeuwen dat Teun zijn helm op had.  Het sein voor vertrek dus. Ik moet zeggen: het werkt. Na een rit kwamen we aan in Bergen in het centrum. Hoewel parkeren tegen nultarief onmogelijk zou moeten zijn is dat een aantal toch gelukt.

Woensdag
Bergen zonder motor. Een groep van 21 man scheepte zich in en begon aan een mooie tocht door de fjorden, vervolgens met een treintje de bergen in en uiteindelijk met een trein weer terug. Dit bleek een zeer mooie tocht te zijn. Anderen grepen hun kans om Bergen te verkennen.  http://www.tekstbureau-hendriksen.nl/Bergen.htm   Via een kabelbaantreintje kon je de heuvels van Bergen op waarna je boven aangekomen een schitterend uitzicht hebt op heel Bergen en de waterpartijen er om heen.  Wandelend keerden we weer terug naar beneden waarna we het oude Bergen hebben bekeken. Een wijkje met  oude houten woningen die inmiddels op de werelderfgoedlijst staan.  Verder  waren  er kraampjes met vis en Noorse souvenirs bij de vleet te zien. Eten was vandaag voor eigen rekening.  ’s Avonds was er genoeg te beleven aan vermaak, mits je voldoende duco’s  wilde schokken want  het bier was ook in Bergen niet goedkoop.

Donderdag
Naar Geilo.  Dit was een zeer mooie tocht waar we ook de woeste kanten van Noorwegen hebben kunnen zien. De zumo heeft max 1260 meter hoogte aangegeven. Hier groeiden geen bomen, leek het wel een soort steppe met roodachtige begroeing afgewisseld met kleine en grotere waterstroompjes.  Als je tunnels wilt zien moet je in Noorwegen gaan rijden. Soms wel 3 achter elkaar, variërend van 600 meter tot 8 km lang. Op enig moment hadden we er 3 die allemaal uit draaien bestonden, dus geen enkele rechte tunnel. Je snapt op een gegeven moment even niet meer  hoe het in elkaar steekt.  Het hotel was een berghotel, georiënteerd op de wintersport. Prima om te verblijven.  Tijdens deze tocht was het op een gegeven moment 7 graden. Lang leve de regenpakken en de handvatverwarming.

Vrijdag
Bestemming Tyrifjord Hotell. Dit hotel  ligt al dichtbij Oslo, alwaar we zaterdag inschepen voor vertrek naar Kiel.  Maar eerst nog een mooite tocht met lunch bij de zus van Jack.  Het gerucht gaat dat  Jack dit had voorgesteld aan Teun waarop Teun had gezegd dat dat niet mogelijk was vanwege bladiebladiebla.  Waarop de kordate zus van Jack het gsm nummer van Teun vroeg en binnen tien minuten haar broer Jack terug belde met de mededeling dat het geregeld was.  Een prachtige stop op een mooie plek, met heerlijke hapjes en een ijsje toe. Vooral die wafels met jam en room waren om je vingers bij op te eten… Heb er dan ook 2 van op.  NA groepsfoto’s te hebben genomen zette Teun zijn helm weer op en vervolgden we onze weg.  Ergens, ik weet al niet meer welke dag hadden we ook een stop waarbij we bij een leuk winkeltje kwamen met toeristische spullen. Sleutelhangers, sweathers met Norway er op. Jassen, en voor Hendrik en Ronald een Noorse muts. Afscheid hier van Eddy en Els.  Sandra ging vanwege schouderproblemen ook mee naar huis.

Zaterdag
Inscheepdag. Het was niet zo’n vreselijk stuk rijden dus er was tijd genoeg. Voor een van de broertjes was het vandaag wat minder want er was iets op zijn blok afgebroken waardoor de koppelingskabel zijn werk niet kon doen. Uiteindelijk is de suzuki de bus in getild vanwege de noodzaak op tijd bij het schip te zijn.   De juffrouw daar toverde een heel circus uit haar hoge hoed want paspoorten moesten worden ingeleverd, waarna iedereen ze weer terugkreeg, met een kaartje voor het schip. Ook moest er een kaart op je ruit worden geplakt. De dame deed er vervolgens een half uur en 3 scanners over voor iedereen de boot op kon rijden.  Daar weer het vastzetverhaal : in zijn een, stuur goed scheef zetten, uit de veren trekken en dan met riem vastzetten via de haken in de vloer. Op het schip was een complete winkelstraat aanwezig waar je je kon vermaken.  Casino’s ,  taxfreeshops ( soms duurder dan in de winkel in Nederland ) musical,s en eettentjes, alles was er.

Zondag
Aankomst in Kiel.  Besloten was op voorhand de tocht hier te laten eindigen zodat ieder de vrije keus had om naar huis te rijden.  Hier nam iedereen afscheid van elkaar , concluderende dat we een prachtige vakantie achter de rug hebben met ongelofelijk goed weer en een fantastische ploeg met mensen.

Teun:

veer

Je vroeg ons een stukje te schrijven. Sorry het is niet gelukt. Het is een stuk geworden. Verder moesten we geen woorden vuil maken aan hoe fantastisch we en de tocht en de organisatoren hebben gevonden dus doen we dat ook niet met woorden. Mogen we met het weekeinde weer mee volgende keer?

Cees en Miranda de Groot
Hier de link naar de foto's van Cees en Miranda:

Verslagje van Frits

Een fantastische reis met hartstikke leuke deelnemers. Ik heb het verschrikkelijk goed naar me zin gehad en heel veel mooie wegen gereden. Sommige wegen in mijn eentje en sommige met Marcel, want de groep was me soms te beperkt in de te rijden routes.

Geweldig georganiseerd en zeker perfecte overnachtingen. Maar wat zijn die drankjes duur zeg in Noorwegen. Maar goed dat sommigen van de groep zo goed voor ons zorgden, hoe konden we zo vrolijk worden van die al die Cola, vroeg menig hotel houder zich af. Het bezoek aan Jack z’n zus was geweldig, bij een echte Noren op visite. En lekker eten dat ze hadden, simpel maar lekker.

Er waren hotels die het eten op z’n Noors deden en dat was maar matig. Er is voor de Noren nog een hele weg naar culinair eten. Velen zijn hen voor gegaan zoals Duitsland. Ooit was het eten daar beperkt tot vette worsten etc., maar nu weten ze daar er echt ook iets van. De schnitzel in Jager was echt boven welke maat dan ook, heerlijk. Ook Noorwegen kan het wel, zoals bewezen in Stavanger in het RICA Airport hotel en het buffet in Geilo Wintersport resort.

De boot was de klap op de vuurpeil, wat een luxe, werkelijk een ervaring op zich. Dat had ik niet willen missen.
Al met al, als een relatieve buiten staander (ik was tenslotte al eens mee op het Mei-weekend) heb ik het geweldig naar mijn zin gehad. Een geweldige groep mensen, allemaal even aardig en wat een leiders, Peter en Teun, duim omhoog, geweldig zoals jullie ons in het gareel hielden!

Een reis die ik me nog lang herinneren zal!